BILVERKSTED

Bilverksted og tjenester, hva bilmekanikere kan utføre på din bil med motor, hybrid og EL bil

Lett Bilservice, oljeskift med bytte av oljefilter +

Stor bilservice. Oljeskift med bytte av oljefilter. Bytter luftfilter. Bytter friskluftfilter i cupe. Sjekker og kontrollerer kjøleveskenivå i bilradiator og motor. Sjekker for kjølevæske lekarser Bytter og monterer ny radiator his nødvendig. Foretar bilbatterisjekk, for batteriets lade og effektnivå, batterisyre og syrelekkarser„, skifter ut defekt batteri, Skifter tennplugger i bil med fossilt drivstoff. Sjekker og kontrollerer bildekk for riktig lufttrykk og felg for skader. Bytter dekk hvis nødvendig for trafikksikkerhet.

Normal priser på en liten servicesjekk er noe varierende fra verksteder i mellom, frittstående verkseder og merkeverksted, priser fra ca 2000 kr. og opp mot ca. 3000 kr. avhengig dyr merkeolje eller billig olje. For stor og mer omfattende bilservice ca,3 til 4000 kr. og mer, avhengig av verkstedsvalg, utskiftning/ 'bytte av derler. Billig rerafinert olje taper kvalitet og mister smøreegenskaper etter kort tids bruk, og blir tynn som blekk ved neste oljeskift.

Bremserepersjon og overhaling. Verksteds Kontroll med sjekk av bilens bremsesystem med utskiftning av defekte bremsedeler, som ofte er utslitte bremseskiver, eller er defekte pga. rust, utslitte bremseklosser, bremsecalliper som har satt seg eller fungerer dårlig pga. rust som gir ulik bremsevirkning på bilhjulene. Kontroll og utskiftning av gammel bremseveske som gir hard og ukomfortabel bremsepedal som igjen truer bilens trafikksikkerhet.

 

BILBREMSEREPARASJONER Bremser, reperasjon og overhaling er den mest brukte bilverkstedstjeneste nest etter bilservice. Bilverksted utfører bremsesjekk, kontrollerer bilens bremsefunksjoner, at bremsecalipere fungerer riktig med samme bremsekraft på alle bilens fire hjul. Bilverksteder utfører full bremseoverhaling med nødvendig skift av bremseveske, og bremsedeler som ikke lenger fungerer, slik de skal etter hensikt. Bilverksted foretar ofte bremsecalipper overhaling med oppsmøring av bremsecallipteret for tregheti sylidervegger og stempelets glidefungsjon. Dette gjøres ofte på frittstående bilverksteder, for å spare verkstedskunden for penger. Nye bremsecalipper koster ofte 3 tii 4.000 kr. Pr stykk, avhengig av bilmerke og bilmodell. Bilbrems reperasjoner er dyrt, og koster penger, nye bremsedeler pluss bilmekanikerarbeid. Bremseoverhalinger og bilbrems reparasjoner gjøres ofte annen hvert år for bileiere med stort bilbruk i i byer, med stopp og kjørtrafikk.

 

HVA KOSTER BREMSEOVERHALING PÅ ALLE 4 HJUL+ ARBEID PÅ BILVEKSTED? På merkeverksted med orginaldeler vil prisen fort komme opp mot 8 til 10.000 kr. og mer uten bremsecalipere i tillegg. Stor mellomstor, liten bil, merke og modell kan prisbevege opp og ned ved valg av veksted. Andre arbeidsoppgaver frittstående bilverksted, bilmekanikere og bilteknikere utfører bilservice på mange bilmerker som er; Volvo, Kia, Opel, Volkswagen, Peugeot, Fiat, Mazda, Subaru, Toyota, Mitsubishi, Mercedes, Audi, Skoda, Bmvv, Nissan med flere. Bilverksteder utfører og reparerer alle typer skader, mekanisk/teknisk skade, karosseriskade verksted/biloppretting, billakkereringsverksted, alle med faglig spesial kompetanse på sitt område.

Typiske bilverkstedstjenester og arbeidsoppgaver er reparasjon og utskiftning av for eksempel, støtdempere, bilfjærer, styrestag, endeledd, drivvaksler, for og bak akslinger, hjullager, hjuloppheng, bærebroer, gummiklosser, gummiforinger, hjulkontroll med justering, styringsmekanisme, stabilstatorstag, forstillingskontroll, overhaling av manuelle og automatiske girkasser, skifter og reparerer clutch, sjekker og reparerer klimaanlegg. Bytter defekte lyspærer, frontlyspærer og nærlyspærer, halogenpærer, bremselys, ryggelys, parklys, blinklys, og mye mer.

EU-kontroll, med info for hva du kan gjøre hvis bilen ikke besto kontrollen uten feil. Mange 1er og 2 er feil kan bety kostbar bilreperasjon på verksted, med vurdering om det er lønnsomt tilrådelig på en tilårskommen godt brukt bil. På en godt brukt bil som ikke er bra tatt vare på, vil den ene etter den andre nødvendige bilreperasjonen, noe som er helt nødvendig for trafikksikker bil og kjøring, avløse hverandre regelmessig. Når noe blir reparert, går noe annet stykker rett etter igjen, og blir en evig reperasjonsdans på bilverkstedet.

Viktig å vite når du kjøper ny bil uten service avtale;

Bilseservice på et mererkeveksted er generelt dyrere enn på et frittstående bilverksted. Du kan fritt velge verksted med garanti ordning på stell. Det viktige her er for at garantiordning ikke foringers er å følge bilens kilometerstand for innkalling til service på det atoriserte bilverksted som passer deg. Merkeverksteder eller frittstående bilverksteder som det er mange av. Valget er ditt! Men husk! Overkjør ikke bilens kilometerstand for service intervaller.

Har du planer om å kjøpe EL-bil eller nylig blitt eier av en?

Bilmarkedet for EL-Bil svømmes over av annonsører for eget El-Bil merke og modell og fortreffelighet, med fantastiske egenskaper, sofakomfort, nyeste teknologi, El-bil med uovervinnelig rekkevidde, batterkapasitet over det normale, herfra til månen og tilbake, les avisen mens du kjører, vekk meg når jeg er hjemme foran garasjen og mer. Ha meg tilgitt for disse EL-bil overdrivelser, men faktum er at EL-biler også trenger vedlikehold med El-bil service på linje med fosil og hybridbiler, for sikker trafikk på veier og gater, en blir ikke fritatt for bilreparasjoner og service, at dette er en saga blott for EL-biler, er vel å merke seg. Å bli kjent med El-bilens instruksjonsbok er bra og kan spare deg for senere minus overraskelser og penger. Pass på å følge med El-bilens kilometerstand stand for service og bilvedlikehold, og overkjør ikke denne. Med å følge service, vedlikeholds skjema og nødvendig verkstedskontroll gir mer kjøreglede og trygghetsfølelse bak rattet, med fokus på trafikk foran og bak deg, og ikke finlytte til ulyder i El-bilen som gir deg grunn til bekymring fordi du sto over en serviceintervall, med håp ar det skulle gå bra. God servicehistorikk og velholdt brukt EL-bil gir god bilinnbyttepris hos bilforhandler/merkeverksted og ved privat salg.

Mange bileiere mistenker bilverksteder ved EU-kontroll for å påføre flere feil enn nødvendig er.

At det har forekommet et og annet sjeldent unntaksvis tilfelle ifølge pressenyheter tilbake i tid stemmer. Uregelmessigheter forekommer i tid til anneni næringslivsbedrifter. Selv i politiske partier som styrer og lager lover, som vi forbrukere skal forholde Oss til.

Bileiere med Slik mistanke skepsis bør snarest kvitte seg med den, fordi det ikke er grunnlag og mening for det når du benytter deg av bilverksted og deres tjenester som er autorisert av Statens Veivesen og hva det innebærer av ansvar m.m. for bilverkstedet.

Ved EU-kontroll følger bilmekaniker/biltekniker et nøye og detaljert kontrollskjema som grunnlag for utførelse av PPK kontrollens alle punkter. Ved vurdering av kontrollpunkter på bil, slitarse, defekter, elementer som ikke lenger fungerer etter hensikt m.m., er omfattende. Bilmekanikere med fagutdannelse bak seg blir, somi iandre fagmiljøer, stadig kurset med nyeste fagoppdateringi i sanntid. Dette gjør at kompetanse, erfaring og faglig problemløsningsteknikk gir grunnlag for kundetillit, til utført arbeid og verksted, det være seg merkeverksted eller frittstående bilverksted Ved utførelse av EU-kontroll, kan det være noe forskjell på vurdering av defekter, feil og mangler fra kontrollør på et bilverksted til annet verksted. Mener du at kontrollen har vert for streng med mange feil kan du overklage på til Statens vegvesen kontrollstasjon nærmest der du bor, for ny vurdering. Før du gjør det, ta medi din egen betraktning og vurdering, at misforstått vurderings snillhet ved EU-kontroll på en defekt eller feil kan føre til trafikkuhell iettertid.

EU-kontroll og hensikt er at din bil er teknisk/mekanisk i trafikksikker tilstand, sikre din og andre trafikanter trygghet for biluhell og skade, forårsaket av mekaniske feil, mangler og defekter.

HVA KOSTER BILREPERASJON PÅ VERKSTED

Hvis reperasjonen er utenfor standardiserte verkstedtjenester er det antall verkstedstimer og deler som utgjør reperasjonens kostnad. For prisantydning/prisoverslag blir det riktige å beskrive skade og reperasjonsomfang best mulig riktig over telefon hvis bilen ikke er kjørbar stand. Timepriser normalt på merkeverksteder i urbane strøk er med noe variasjon ca. 2000 kr. Til 2300.kr Timepriser på karosseriskader/takstskader er ofte dobblet forhold mekanisk / reperasjonsutbedring.